Napisane przez  DU
22
Lut
2010

W jakich terminach reklamować jakość żywności

Codziennie kupujemy artykuły spożywcze, ale nie zawsze jesteśmy zadowoleni z ich jakości.

Może się zdarzyć, że dopiero w domu zauważamy, że nie nadają się do spożycia. Często nie wiemy, czy można je reklamować, albo rezygnujemy z dochodzenia roszczeń i wyrzucamy zepsutą żywność, bądź sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji.

Żywność powinno się reklamować u sprzedawcy, który za jej jakość odpowiada. Sprzedawca nie może żądać zapłaty za częściowe zużycie reklamowanego produktu. Reklamacje jakości żywności można zgłaszać tylko przed upływem terminu przydatności do spożycia (sprzedaż produktów, których termin ten upłynął, jest zabroniona). Reklamując możemy domagać się wymiany produktu na taki sam "dobry" lub zwrotu pieniędzy.

Terminy obowiązujące przy reklamacji produktów żywnościowych w tabelce:

PRODUKTYTERMIN
artykuły zakupione do spożycia na miejscu niezwłocznie po wydaniu
napoje mleczne, wyroby kulinarne, lody, świeże ryby, owoce i warzywa nietrwałe (np. maliny), świeże grzyby, wyroby garmażeryjne nieutrwalone (np. sałatki) niezwłocznie po wykryciu wady, najpóźniej w dniu wydania
mięso, tłuszcze zwierzęce, podroby, drób, wędliny nietrwałe i półtrwałe (np. parówkowa), wędzonki, kości, ryby, przetwory mleczne, jaja, tłuszcze roślinne, pieczywo i ciastka, drożdże, owoce i warzywa świeże, kwaszone, mrożone, półfabrykaty i wyroby garmażeryjne utrwalone (np. pierogi) najpóźniej w następnym dniu po zakupie
marynaty rybne, konserwy mleczne, olej, piwo, napoje alkoholowe i gazowane, musztardę, majonez w ciągu 2 dni od zakupu
wędliny trwałe (np. kabanosy), mleko skondensowane, pieczywo cukiernicze trwałe (wafelki itd), suszone owoce, warzywa, grzyby, miód, marynaty w ciągu tygodnia od zakupu
pozostałe artykuły żywnościowe w ciągu miesiąca od zakupu (jednak najpóźniej w dniu upływu terminu ważności!)
autor: Dorota Ulikowska - prawnik
(0 głosów)