Napisane przez  DU
22
Lip
2010

Programy lojalnościowe w hotelach

Programy lojalnościowe hotelach często opierają się na podarkach dla określonych kręgów gości. Podarki mają charakter prawny umowy darowizny, której odwołać nie można.

Przedmiotem darowizny na rzecz gości hotelowych są rozmaite drobne rzeczy specjalnie umieszczone w pokojach hotelowych - z przeznaczaniem do zużycia lub zabrania przez gościa hotelowego.

Hotele wyższych kategorii, zwłaszcza nastawione na turystykę biznesową i kongresową, realizują specjalne programy lojalnościowe dla stałych gości, które stwarzają specjalne przywileje dla określonych klientów w celu związania ich z danym hotelem bądź określoną siecią hotelową. Obdarowanym jest gość hotelowy, którego hotelarz pragnie uhonorować w sposób wyjątkowy, bądź u którego chce spowodować wrażenie szczególnego traktowania, czy też którego potrzeby związane z czasowym zamieszkaniem poza domem zamierza zaspokoić w większym stopniu, niż można standardowo oczekiwać.

WAŻNE
Zobowiązanie powstałe z umowy hotelowej nie dotyczy obowiązku dokonania żadnego bezpłatnego przysporzenia na rzecz gościa hotelowego. Niektórzy goście traktują upominki otrzymane w hotelu jako spełnienie świadczenia wynikającego z zawartej umowy, ale obdarowanie gościa nie wynika z umowy hotelowej, chociaż niewątpliwie ściśle się z nią wiąże.

W odniesieniu do gości standardowych są to zwykle zestawy podstawowych kosmetyków, obejmujące:
dodatkowe mydełko toaletowe (jedno mydełko należy do koniecznych elementów wyposażenia pokoju hotelowego w hotelach, motelach i pensjonatach wszystkich kategorii, a w praktyce jest to często mydło w płynie), szampon, płyn do kąpieli, balsam do ciała inne rzeczy służące do utrzymania higieny osobistej.

Dla gości stałych oraz bardzo ważnych osobistości zestawy kosmetyków bywają zazwyczaj wzbogacone o inne przedmioty, zwłaszcza:
flakoniki perfum, dezodoranty przybory do golenia itp.
Ponadto regułą jest w zakładach hotelarskich wyższych kategorii obdarowywanie wszystkich gości hotelowych różnymi przedmiotami reklamowymi, jak np. długopisami, notesami i papeterią z firmowymi nadrukami, planami miast, mapami okolicznych terenów, różnymi informatorami itp. Wśród tego rodzaju darowanych przedmiotów mogą się znaleźć wizytowniki, portfele, wieczne pióra, notesy elektroniczne, zegary, kubki itp. nieraz dość kosztowne rzeczy opatrzone najczęściej logo hotelu. W hotelach najwyższej kategorii dla wskazanych dwóch grup gości praktykuje się specjalne programy promocyjne. Obejmują one:
bezpłatny transport z lotniska lub innego dworca do hotelu, prezenty na powitanie w hotelu (zwłaszcza kwiaty dla pań, a butelka markowego wina dla panów), wyroby kulinarne i alkohole umieszczone promocyjnie w pokojach hotelowych, obok kawy i herbaty ze specjalnie użyczonymi przyborami do ich przyrządzenia, często praktykuje się zapraszanie do udziału w specjalnie organizowanych koktajlach i degustacjach, równie często prasa codzienna, która dla VIP-ów jest zwykle dostarczana do pokoju. W hotelach najwyższych kategorii bardzo ważne osobistości zatrzymujące się w apartamentach zazwyczaj mają do swojej dyspozycji barek z wysokogatunkowymi alkoholami, które stanowią wtedy przedmiot darowizny. Nie można tego powiedzieć o analogicznych minibarkach z alkoholami i różnymi napojami, znajdujących się często w typowych pokojach hoteli. Wyraźne wskazówki zawarte w materiałach informacyjnych umieszczanych w tych pokojach nie pozostawiają wówczas wątpliwości, że korzystanie z tego barku następuje za odpłatnością. Nie mamy wówczas do czynienia z darowizną, ale ze sprzedażą.
Przyjęcie darowizny na rzecz gości hotelowych przez podmiot prowadzący zakład hotelarski dokonywane są w dowolnej formie, w tym milcząco. Darowizny takie nie podlegają odwołaniu. Przemawiają za tym: niewielka wartość materialna oraz ewidentne korzyści, jakie hotelarz czerpie z tego typu darowizn. Poza tym - kto daje i odbiera...

autor: Dorota Ulikowska - prawnik
(0 głosów)